W tym roku zakończy się pięć kolejnych inwestycji drogowych ujętych w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-20. Najszybciej kierowcy pojadą zmodernizowaną DW nr 142 czyli „berlinką”.

Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie planuje otworzyć zamkniętą dla ruchu DW nr 142 zgodnie z planem, czyli do końca czerwca. Przypomnijmy, że droga na odcinku Szczecin-Krzywnica przechodzi gruntowną modernizację. Jeszcze w maju rozpocznie się montaż oznakowania pionowego oraz wykonywane będzie oznakowanie poziome.

- Systematycznie pracujemy nad tym, aby sieć dróg wojewódzkich na Pomorzu Zachodnim była w jak najlepszym stanie.  Każda z tych inwestycji to usprawnienie podróży, zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Mamy ambitny plan przebudowania ponad 300 km dróg z pomocą środków unijnych - podkreśla marszałek Olgierd Geblewicz.

Przebudowa DW nr 142 to najdroższe z tegorocznych zadań ZZDW. Szacowana na 51 mln zł inwestycja wymagała rozkruszenia betonowych płyt, z jakich wykonana była „berlinka”. Kruszywo powstałe z „rubblizingu” wykorzystano jako podbudowę nowej drogi. Na trasie znajduje się również szereg mostów i wiaduktów, które wymagały pracochłonnych zabiegów remontowo-konserwacyjnych.

Prace budowlane trwają jeszcze na skrzyżowaniu z DW nr 106, gdzie powstają dwa ronda w ramach tzw. łącznic.

Turyści, którzy planują wakacje na Pomorzu Zachodnim muszą liczyć się również z pracami budowlanymi prowadzonymi na drodze wojewódzkiej nr 102, która prowadzi z Międzyzdrojów do Kołobrzegu. Chodzi o dwa odcinki – Łukęcin – Lędzin i Międzywodzie – Dziwnów. Tu uwaga, przebudowa obu odcinków ma zakończyć się po wakacjach – 31 sierpnia.

Największe utrudnienia występują na ponad 15-kilometrowym odcinku Łukęcin – Lędzin, gdzie obowiązuje objazd drogą powiatową z uwagi na rozbiórkę 87-letniego mostu i dwóch przepustów na Kanale Dreżewo, odprowadzającym wodę z pól uprawnych do jeziora Liwia Łuża. Prace budowlane wymagały tu palowania podmokłych gruntów.

Most ma być przejezdny przed wakacjami. Prace drogowe będą jednak kontynuowane i trzeba brać to pod uwagę wybierając się do Pobierowa, Pustkowa, Trzęsacza czy Rewala.

Drugi przebudowywany odcinek DW nr 102 to Międzywodzie – Dziwnów. Z uwagi na wysoki poziom wód gruntowych, ZZDW zdecydował o pozostawieniu betonowych, poniemieckich płyt i położeniu na nich cienkiej i elastycznej powłoki bitumicznej SAMI. Na terenie działania ZZDW będzie to jedyny odcinek wykonany w tej technologii. SAMI jest jedną z nielicznych metod pozwalających na zachowanie płyt betonowych przy jednoczesnym zabezpieczeniu powłok bitumicznych znajdujących się powyżej przed przenoszeniem tzw. spękań odbitych, które następują wzdłuż szczelin między płytami.

Po zakończeniu w minionym roku przebudowy drogi nr 203 na całym odcinku Koszalin - Darłowo, droga wojewódzka nr 203 jest przebudowywana dalej w kierunku Ustki.  Pierwszy etap tej przebudowy to trwająca modernizacja ul. Tynieckiego w Darłowie.

Zakończenie robót budowlanych zaplanowano do 30 września tego roku. Warto dodać, że ZZDW kończy również prace projektowe ostatniego odcinka tej trasy – z Darłowa do granicy województwa.

Do 30 września prowadzone będą również roboty budowlane na dwóch odcinkach drogi wojewódzkiej nr 151, która prowadzi ze Świdwina do Gorzowa Wlkp. W minionej perspektywie unijnej, czyli w latach 2007-2013, ZZDW realizował na tej trasie dwa projekty. Przebudowano wówczas 10-kilometrowy odcinek Węgorzyno-Ińsko, przebiegający przez tereny Ińskiego Parku Krajobrazowego oraz 8,7-kilometrowy odcinek Choszczno-Pełczyce. Całkowita wartość obu inwestycji wyniosła wówczas 28,1 mln zł.

Aktualnie ZZDW prowadzi na tej trasie dwie kolejne budowy – powstaje obejście Barlinka  oraz przebudowywany jest odcinek Ińsko-Ciemnik.

Barlinek jest węzłem komunikacyjnym - w mieście przecinają się dwie drogi wojewódzkie : nr 151 Świdwin - Gorzów Wielkopolski i 156 Barlinek – Lipiany.

Nowy przebieg DW nr 151 zaprojektowano po nieużywanym nasypie kolejowym. Roboty budowlane stwarzają tu minimalne utrudnienia w ruchu, głównie w miejscach włączenia nowej drogi do sieci.

W nowym ciągu DW nr 151 powstaje szereg obiektów inżynierskich, w tym kładka dla pieszych na przedłużeniu ul. Kasprowicza, nowe wiadukty nad ulicami Tunelową i Ogrodową oraz nowy przepust. W projekcie jest też budowa dwóch skrzyżowań typu rondo ( z ul. Św. Bonifacego i ulicami Dworcową i Fabryczną. Wartość dofinansowania unijnego dla obejścia Barlinka wyniesie niemal 20 mln zł.

Przebudowa 6,9-kilometrowego odcinka DW nr 151 Ińsko-Ciemnik jest natomiast pierwszym etapem zadania pod nazwą „Przebudowa DW nr 151 na odcinku Ińsko-Recz”. Dodajmy, że niebawem ZZDW po zerwaniu umowy z dotychczasowym projektantem, ogłosi nowy przetarg na dokumentację dotyczącą II etapu tej inwestycji - między Ciemnikiem a Suliborkiem. 

Na przebudowywanym obecnie odcinku droga jest poszerzana do 7 m. Zadanie obejmuje również budowę ciągu pieszo - rowerowego i rowerowego od skrzyżowania ulic Boh. Warszawy, Armii Krajowej i H. Sienkiewicza w Ińsku do początku inwestycji, czyli granicy miasta, a także elementów spowalniających ruch.

W ramach RPO WZ na lata 2014-20, ZZDW realizuje również projekt budowy Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego.